Ur kris och katastrof växer innovation och hopp fram. Det är härligt att se hur vi alla vill hjälpa till när andra har det svårt. Trycket på välgörenhetsorganisationerna ökar, gräsrotsrörelser föds och frivilliga vill göra mer.
Så också företag. Men inte på traditionella vis genom att skänka en fast summa till välgörenhet utan genom att starta insamlingar.
Pressbyrån blev Insamlingsbyrån för en dag där all försäljning från butiken på Centralstationen i Stockholm gick direkt till Rädda Barnen, 571 253 kr blev summan. IKEA startar en insamling i butik och matchar beloppet i samarbete med UNICEF. På Lindex kan du runda upp med 10 kronor på ditt köp och pengarna går till UNHCR. Detta är bara några exempel på ett enormt engagemang som verkar oändligt.
Returpack, som Carlsberg Sverige genom Sveriges Bryggerier är delägare i, kommer under september driva en kampanj – Du kan hjälpa! 1 öre per pantförpackning går till Radiohjälpens arbete för att hjälpa människor på flykt. En normal septembermånad skulle det ge ungefär 1,3 miljoner kronor. Utöver de pengar som kommer in genom insamlingen skänker Pantamera 500 000 kronor. I skrivande stund har 531 485 kr samlats in. Förhoppningen är att kunna skänka 1,8 miljoner kronor till Radiohjälpen.