Världen vi lever i förändras i allt snabbare takt. Konsumenternas önskemål och krav förändras snabbt, och det gäller att hänga med – utmaningen för oss som företag är att fatta långsiktigt hållbara beslut, som inte surfar på en kortsiktig trend eller endast tillfredsställer ett litet fåtal människor under kort tid. Det är svårt, för sällan har vi all nödvändig information i vårt beslutsfattande.
Vi får loss några pusselbitar här och där, till exempel önskan om fler ekologiska varor, önskan om mer spännande smak, önskan och fler alternativ inom varje kategori. Som marknadschef jobbar jag hårt för att leverera produkter som är enkla i innehåll, enkla att förstå och varumärken som går att lita på.
Idag vill människor även se att hela företaget de köper ifrån bryr sig om samhället och känns genuint och transparent. Det sistnämnda just en viktig del till varför vi ville skapa Okorkat för att ge inblick och dela med oss av vår vardag och brinnande intresse för öl och dryck. Självklart vill vi även bjuda in och se till att du som konsument, kund eller anställd kan få dina åsikter hörda.
En viktig hållbar trend är intresset för alkoholfri dryck som har samma karaktär som de med alkohol. Under våren var jag delaktig i ett projekt kring låg och icke alkoholhaltiga produkter inom öl. Här märkte vi att en alltmer ihållande hälsotrend påverkar alltmer. Vi kunde se ett skifte från ”jag kan inte” välja en alkoholhaltig dryck (jag kör, är gravid, ska arbeta) till ”jag vill” välja ett alkoholsvagt alternativ (hälsosamt, det är gott, det passar till).