Mot en hållbar framtid

År 2000 samlade Kofi Annan samtliga av FNs då 147 medlemsländer för att uppmärksamma utsatta människors behov i världen, under mötet enades man om ett kollektivt ansvar att förbättra livet för fattiga människor och att skapa förutsättningar för en hållbar global utveckling i världen. För att säkerställa stads- och regeringschefernas kollektiva ansvar och dess efterlevnad, formulerades åtta mätbara utvecklingsmål – Milleniemålen. Dessa mål skulle sedermera vara uppnådda 2015.

Av dessa åtta mål vill jag främst fokusera på mål nummer sju Att säkra en miljömässigt hållbar utveckling. Troligen kan vi alla på Carlsberg Sverige relatera till detta mål och många av oss har själva bidragit till att uppfylla detta. En relevant fråga i sammanhanget är; vad innebär egentligen hållbar utveckling i vardagen? Hur kan vi omvandla detta mål i vårt arbete? Jag vill gärna berätta om hur vi inom On Trade (restaurangmarknaden) på Carlsberg Sverige jobbar för att bidra till en hållbar utveckling.

Festivaler och evenemang är en betydelsefull del av vår verksamhet. Detta område hjälper oss att marknadsföra våra varumärken samt aktivera dem gentemot våra konsumenter på plats. Förra året presenterade vi konceptet Varannan Ramlösa, ett av Carlsberg Sveriges sätt att ta ställning inom ansvarsfull konsumtion. På festivaler kunde detta synas genom att vi bland annat pratade mycket om ansvarsfull konsumtion och samtidigt uppmanade festivalbesökare att dricka just Varannan Ramlösa.

Under 2015 tog vi nästa steg. Genom att introducera konceptet Okorkat har vi skapat en plattform för att på ett tydligt sätt uppmärksamma våra alkoholfria produkter och även lyfta fram våra samarbeten inom hållbarhet. Våra alkoholfria produkter har fått en prioriterad synlighet, både på menyer och i våra kylskåp. Engagemang och en tilltalande kontext är viktigt för att kommunicera ansvarsfull konsumtion till festivalbesökare.

Ramlösa har till exempel aktiverats på Smaka på Stockholm, Summer On, Putte i Parken, Rockfest i Kungsträdgården, Nordea Masters och Pride. Även Ramlösa Vattenfond, vårt samarbete med Röda Korset, är av stor betydelse för en hållbar utveckling. Över 250 miljoner liter rent vatten har vi bidragit med genom vattenprojekt i Afrika sedan samarbetet började.

Försäljningen av våra ekologiska och alkoholfria produkter har stor betydelse. Målet är att man ska kunna ta del av våra alkoholfria alternativ hos varje Carlsberg- kund. Våra kunder visar också ett stort intresse och efterfrågar ekologiska produkter. Nyligen konverterades Carlsberg HOF till ekologiskt, något som både kunder och konsumenterna visar att de gillar.

Nu, 2015 är ett betydande år för hållbarhet där 193 av FNs medlemsländer nyligen klubbat igenom 17 nya mål för hållbarhet. I december går klimatmötet COP21 av stapeln i Paris med målsättning att få till ett globalt klimatavtal mellan medlemsländerna. På individuell nivå börjar allting med ett personligt ansvar för varandra och hela samhället. Jag tycker att vi, med varje ny ekologisk produkt, kommer närmare mot att säkra en hållbar utveckling. Och med varje festivalaktivering uppmuntrar vi våra konsumenter till att konsumera mer ansvarsfullt och i slutändan även mer hållbart.

Att lyckas med stora och globala mål är inget lätt uppdrag. Trots att fattigdom inte har försvunnit, att det fortfarande finns människor som har behov av rent vatten och att den globala uppvärmningen är ett problem betyder det inte att mänsklighet har misslyckats.

Vladyslav Kozak
Business Analyst, On Trade
Carlsberg Sverige AB

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *