År 2000 samlade Kofi Annan samtliga av FNs då 147 medlemsländer för att uppmärksamma utsatta människors behov i världen, under mötet enades man om ett kollektivt ansvar att förbättra livet för fattiga människor och att skapa förutsättningar för en hållbar global utveckling i världen. För att säkerställa stads- och regeringschefernas kollektiva ansvar och dess efterlevnad, formulerades åtta mätbara utvecklingsmål – Milleniemålen. Dessa mål skulle sedermera vara uppnådda 2015.
Av dessa åtta mål vill jag främst fokusera på mål nummer sju Att säkra en miljömässigt hållbar utveckling. Troligen kan vi alla på Carlsberg Sverige relatera till detta mål och många av oss har själva bidragit till att uppfylla detta. En relevant fråga i sammanhanget är; vad innebär egentligen hållbar utveckling i vardagen? Hur kan vi omvandla detta mål i vårt arbete? Jag vill gärna berätta om hur vi inom On Trade (restaurangmarknaden) på Carlsberg Sverige jobbar för att bidra till en hållbar utveckling.
Festivaler och evenemang är en betydelsefull del av vår verksamhet. Detta område hjälper oss att marknadsföra våra varumärken samt aktivera dem gentemot våra konsumenter på plats. Förra året presenterade vi konceptet Varannan Ramlösa, ett av Carlsberg Sveriges sätt att ta ställning inom ansvarsfull konsumtion. På festivaler kunde detta synas genom att vi bland annat pratade mycket om ansvarsfull konsumtion och samtidigt uppmanade festivalbesökare att dricka just Varannan Ramlösa.
Under 2015 tog vi nästa steg. Genom att introducera konceptet Okorkat har vi skapat en plattform för att på ett tydligt sätt uppmärksamma våra alkoholfria produkter och även lyfta fram våra samarbeten inom hållbarhet. Våra alkoholfria produkter har fått en prioriterad synlighet, både på menyer och i våra kylskåp. Engagemang och en tilltalande kontext är viktigt för att kommunicera ansvarsfull konsumtion till festivalbesökare.