Yes we can!

Carlsberg Sverige är nominerat till ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande”

I januari 2016 valde Sustainable Brand Insight ut 10 företag som under 2015 startat eller breddat specifika insatser inom hållbarhet och hållbart varumärkesbyggande. Av dessa 10 återstår nu 3 som bedöms uppfylla prisets kriterier på bästa sätt, Carlsberg Sverige är ett av dem för vår storsatsning på Carlsberg Hof Organic – Probably the best beer for the world.

Under 2015 valde vi att satsa stort på ekologisk öl och under året har vi verkligen drivit kategorin framåt bl a genom att konvertera all Carlsberg Hof till att bli ekologisk. Gensvaret har varit mycket positivt hos både kunder och konsumenter och vi ser en positiv försäljningsutveckling för Carlsberg Hof Organic.

Ekologisk öl är en växande kategori och för oss har det varit en viktig markering att positionera oss som Sveriges största bryggeri på ekologisk öl. Vi ser över våra övriga ölvarumärken och har investerat i vårt bryggeri i Falkenberg för att ytterligare kunna öka den ekologiska ölproduktionen.

Att vara en av de nominerade till ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande” är något som vi är mycket glada över, det visar att vi också har nått fram med vår kommunikation kring Carlsberg Hof Organic.

Okorkat
Carlsberg Sveriges initiativ för en hållbar utveckling går under namnet ”Okorkat”. Här har vi samlat alla våra satsningar inom ansvarsfull konsumtion, alkoholfritt och ekologiskt mm. I julas gjorde vi vår största hållbarhetskampanj någonsin, där vi uppmanade folk att pröva en ny tradition genom att ha alkoholfri öl på julbordet – att dricka okorkat helt enkelt.

 

Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande

Det grundläggande och tyngsta kriteriet är att insatsen ska präglas av nytänkande och innovation med ett fokus på framtiden. Utöver detta ska följande fyra kriterier uppfyllas:

  1. Företaget i fråga har vågat testa något nytt samt utmanat befintliga normer och sätt att göra affärer i sin bransch.
  2. Företaget i fråga har lyckats sätta ett tydligt fokus på sitt hållbarhetsarbete.
  3. Insatsen i fråga har engagerat konsumenterna och fått dem att ändra sitt beteende, alternativt forma ett helt nytt beteende.
  4. Insatsen har skapat potentiellt varaktig förändring för både företaget och konsumenterna.

De företag som nomineras 2016 är:

  1. Carlsberg – ”Probably the Best Beer for the World”
  2. MAX Hamburgerrestauranger – ”MAX Green”
  3. COOP – ”Ekoeffekten”

Vinnaren kommer att utses den 6 april.

Vi håller tummarna och hoppas att ni också gör det!

Hälsningar

Anna_A

Anna Anderberg, Hållbarhetsansvarig
Carlsberg Sverige AB

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *