Hej!
Jag tänkte i denna blogg fokusera på Systembolaget och vårt samarbete kring utvecklingen av alkoholfritt som Carlsberg i högsta grad är med och driver.
Vi tycker att det är självklart att man alltid ska kunna dricka en öl eller cider om man vill – oavsett i vilken situation man är. Att dricka alkoholfritt är okorkat, det handlar om att göra smarta och medvetna val.
Efterfrågan på alkoholfritt fortsatte att öka på Systembolaget 2015. Volymen ökade med 12 % och passerade tremiljonerstrecket räknat i liter vilket motsvarar 0,7 % av Systembolagets totala försäljning. Värdet ökade med 15 % upp till 166 miljoner kronor. Systembolaget ser samma premiumiseringstrend inom alkoholfritt som inom de alkoholhaltiga segmenten. Vi säljer 500 000 liter per år med en andel om 37,2 %. Vi har idag sju alkoholfria produkter på Systembolaget:
Carlsberg Non Alcoholic, Estrella NA, Eriksberg Hovmästarlager, Staropramen NA, Somersby Apple Non Alco, Xide Non Alco Lemon Dragonfruit och en nylansering från den 1 juni: Backyard High-Wheeler.
Systembolaget ser en tydlig hälsotrend, där man i allt större utsträckning väljer att avstå från alkohol vid vissa tillfällen men ändå inte vill göra avkall på smakupplevelsen. Dagligvaruhandeln har också uppfattat denna trend och vi har sett en lång rad kampanjer för alkoholfria alternativ under året och matbutiker som får allt större hyllor med alkoholfritt. Systembolagets inriktning för sortimentet fortsätter enligt samma spår som tidigare år, med ett sortiment som ska spegla det övriga sortimentet och utgöra ett tydligt alternativ. Systembolaget fokuserar på drycker för vuxna, både vad gäller smak och förpackning, och ser kvaliteten som betydligt viktigare än priset.