Idag, den 16 september, firas Global Beer Responsibility Day. Ett initiativ som uppmärksammar ansvarsfull konsumtion.
Vi vet att många av våra produkter innehåller alkohol och det ställer höga krav på oss. Det är en självklar del av verksamheten att arbeta för en ansvarsfull konsumtion och vara del av lösningen, bland annat genom att erbjuda många alkoholfria alternativ och genom samarbeten med andra.
Det är andra året som Carlsberg Group engagerar sig i Global Beer Responsibility Day. GBRD startades av Carlsberg tillsammans med AB INBEV och Heineken 2015. I år kommer vi tillsammans med lokala bryggerier och bryggeriföreningar att utveckla engagemanget ytterligare. Över 15 marknader inom Carlsberg Group engagerar sig i olika aktiviteter tillsammans med kunder och samarbetspartners.
Se filmen om Carlsberg Sveriges arbete med ansvarsfull konsumtion.
Ett av de samarbeten som vi är lite extra stolta över här i Sverige är Nattvandring.nu som vi har varit partnerföretag till sedan 2010. Det är en politiskt och religiöst obunden stiftelse som arbetar för att skapa en tryggare närmiljö för ungdomar. Vi på Carlsberg Sverige försöker nattvandra så mycket det bara går. Att nattvandra är att bry sig. Ungdomar som vistas ute på helgkvällar och nätter behöver ofta ha fler vuxna omkring sig. Som nattvandrare finns du där ungdomarna är, på gator och torg. Just nu är behovet stort, skolorna har börjat igen och det är fortfarande varma kvällar. Ta chansen och gör skillnad och bli en nattvandrare om du inte redan är det. Gå in på Nattvandring.nu och se var du har din närmaste lokala grupp. Följ Nattvandring.nu på Facebook.
– Idag har Nattvandring.nu 282 grupper och fler nya är på väg in. Under 2015 genomförde vi ca 15 000 vandringar som engagerade drygt 40 000 vuxna, säger Janne Lundholm, verksamhetsansvarig Nattvandring.nu. Tid är något vi alla har för våra barn och ungdomar. Välkommen! Det finns alltid en röd jacka till dig också!