Idag lanseras Carlsberg-koncernens hållbarhetsrapport för 2016. Vi når våra globala energi-, koldioxid- och vattenmål för 2017 redan under 2016.
Vi kommer att öka vår ambitionsnivå inom hållbarhet på Carlsberg-koncernen under 2017 och framåt. Hållbarhet är nu en integrerad del av vår globala SAIL’22 strategi och nära kopplat till vårt syfte: Vi brygger för ett bättre nu och för en bättre framtid.
Vi fokuserar på fyra strategiska områden inom hållbarhet:
Energi och koldioxid, Vatten, Ansvarsfull konsumtion och Hälsa & Säkerhet.
Sen 2015 har Carlsberg-koncernen levererat följande minskningar:
- 6 % i energikonsumtion (kWh/hl)
- 14 % i koldioxidutsläpp (CO2) (kg CO2/hl)
- 6 % i vattenkonsumtion (hl/hl)
17 % av Carlsberg-koncernens energikonsumtion kommer från förnybara källor som t ex biomassa och solenergi.
Ladda ner Hållbarhetsrapporten (PDF).
Läs mer på Carlsberg-koncernens hemsida.
– På Carlsberg Sverige använder vi 100 % förnybar energi i vår produktionsverksamhet. Vi har en låg vattenanvändning, vi är bland de bättre inom Carlsberg-koncernen. För varje liter producerad Ramlösa går det åt 1,6 liter vatten. För de drycker vi producerar i Falkenberg, som öl, läsk och cider t ex, går det i snitt åt 2,6 liter vatten för varje liter producerad dryck. Vi producerar många olika typer av drycker i Falkenberg vilket innebär att vi gör flera stopp för att rengöra linjerna vid produktbyte, säger Jenny Berglén, HSE chef.
Vi investerar och effektivserar stort i vår verksamhet i Falkenberg och Ramlösa. Det största projektet är en ny lagerbyggnad i Falkenberg som innebär att vi drastiskt kommer minska vårt behov av externlager. Det i sin tur innebär att vi kommer förbättra kvaliteten i företagets leveranser samt minska transporter mellan olika lager. Transporterna minskar med 150 000 km, vilket motsvarar 60 000 liter diesel och 170 000 kg CO2.
Hälsa och Säkerhet är ett område som vi ska förbättra oss inom. 2016 hade vi på Carlsberg Sverige 26 rapporterade LTA (Lost Time Accidents), skador som leder till sjukskrivning. Vi har en Nollvision för olyckor och arbetar med kommunikation, tydliga processer, verktyg och beteendeförändring för att nå dit.
– Vi har ett stort fokus på hållbarhet på Carlsberg Sverige, inte minst genom våra satsningar inom ansvarsfull konsumtion. Här har vi många aktiviteter och samarbeten som vi drivit under flera år, t ex vårt samarbete med Nattvandring.nu, vår Vem Kör?-kampanj som vi gör tillsammans med Harrys restuaranger och vår alkoholfria bar som vi har med under Almedalsveckan. Dessutom har vi de senaste åren visat att vi vill driva den alkoholfria ölkategorin. I år har vi dessutom konverterat vår storsäljare Carlsberg Non Alcoholic till ekologisk, säger Anna Anderberg, hållbarhetsansvarig.