Att överkomma en barriär

Läs Karins blogg om hur vi arbetar för en ansvarsfull konsumtion och driver den alkoholfria kategorin.

Karin Atterfors gör ett pass i Carlsbergs alkoholfria bar i Almedalen tillsammans med vd Ted Akiskalos

Utöver mitt jätteroliga jobb som marknadschef för våra stora lageröl så innehåller mitt jobb också en mycket spännande del som handlar om att driva AFB vilket betyder Alco Free Brews. Att arbeta med alkoholfritt är en stor energikick. För det handlar om att överbrygga barriärer och låta konsumenterna få upptäcka något nytt! Att ge dem en aha-upplevelse som påverkar och förändrar deras framtida konsumtion. Det är också ett arbete som är nydanande. Vi arbetar över avdelningsgränser och på helt nya sätt.

Arbetet med alkoholfritt pågår på flera olika fronter. I hållbarhetsteamet, Together Towards Zero, har vi en grupp som arbetar med en långsiktig plan för att öka den ansvarsfulla konsumtionen eller för att bygga ”Noll oansvarig konsumtion”. För mig det helt naturligt att vi vill att våra konsumenter ska njuta våra produkter på ett ansvarsfullt sätt och att vi, som företag som säljer alkohol, inte blundar för baksidorna utan vågar prata om detta och tar ansvar för att bidra till att våra produkter inte konsumeras oansvarigt.

I teamet har vi bestämt vilka områden vi ska fokusera på under kommande år.

 

Vi kan inte göra allt, men kan vi göra något för att skapa positiv påverkan inom dessa områden, ja då tycker jag att vårt arbete har varit till nytta.

Som tur är har vi också ett viktigt verktyg till vår hjälp. Vi har en fantastisk portfölj av alkoholfria produkter. Men visste du att bara var femte svensk har provat alkoholfri öl?

Den största barriären till att prova alkoholfri öl är smaken. Det är vanligt att konsumenterna tänker att ”Om 2,8 % öl smakar ganska lite, ja då kan ju inte alkoholfri öl smaka någonting”. De vet inte att vi brygger vår alkoholfria öl genom att varsamt ta bort alkoholen för att bevara den goda smaken av malt och humle.

Carlsberg har bestämt att Alkoholfri öl är ett område vi ska satsa på och i ett tvärfunktionellt team ”AFB Core team” arbetar vi i princip bara med att överbrygga den här barriären genom:

  • Kampanjer som berättar om hela vårt alkoholfria sortiment
  • Att låta konsumenterna smaka vår alkoholfria öl i nya situationer där alkohol inte passar men där alkoholfri öl passar perfekt!

Så det viktigaste redskapet vi har är att låta konsumenterna SMAKA – SMAKA – SMAKA och få den där aha-upplevelsen. Det är en härlig känsla att se det positiva leendet hos en nyvunnen fan av alkoholfri öl.

Ju fler som provar och upptäcker alkoholfri öl, desto fler är det som vet att det finns ett perfekt alternativ till alkohol både i de fall då det inte passar med alkohol men också i de fall då man helt enkelt hellre dricker en alkoholfri öl.

Och vi kan alla hjälpas åt. Vi kan alla riva barriären. Genom att alltid erbjuda ett alkoholfritt alternativ så skapar vi förutsättningar både för ansvarsfull konsumtion och för sköna dryckesupplevelser.

Läs mer om vår alkoholfria portfölj.

Förra sommaren gjorde vi en mycket uppskattad samplingturné runt om i sommar-Sverige med vår alkoholfria minibar

I Solna firar vi Lillördag varje onsdag då vi serverar kyld alkoholfri öl till den medhavda lunchen.

I somras lät vi konsumenterna upptäcka öl-yoga med Carlsberg Non Alco Organic

Och nu i sommar har vi nya spännande planer på gång. Stay tuned! 🙂

Karin Atterfors

Marketing Manager Beer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *