I år var det fjärde året som vi på Carlsberg Sverige var på plats med vår alkoholfria bar under Almedalsveckan. Vår alkoholfria öldrink för året, Carlsberg RabarBeer, gjorde succé då den väl balanserar de olika smakerna från rabarber, citron, rosmarin och öl. Mannen bakom drinken, Tim Thörnhammar från Surfers i Visby, besökte oss i Hamnen och gav den väl godkänt. Men, kanske allra störst succé gjorde vår alkoholfria ölglass, Carlsberg SorBeer. Under veckan var det många besökare som kom förbi baren eftersom de hade hört att vi bjöd på en spännande och läskande glass. Tack StikkiNikki för att ni tagit fram en så god glass åt oss.
Här hittar du recepten på RabarBeer och SorBeer.
I baren serverade vi även ett brett urval av våra alkoholfria produkter. En favorit bland många besökare var nyheten High Wheeler från Backyard Brew, en alkoholfri lager med mer humle och toner av citrus och aprikos med en balanserad brödig beska.
Att finnas på plats på Almedalen är ett perfekt tillfälle att prata hållbarhet, alkoholfritt och ansvarsfull konsumtion. Vi gillar öl och tycker att det ska finnas öl för alla tillfällen, det är inte en fråga om alkoholprocent utan om smak.
På tisdagen var vi medarrangörer till Bryggardagen, med Sveriges Bryggerier. Seminariet bjöd på flera olika ämnen som rör vår bransch; alkoholreklamens påverkan, bryggarboomen, miljö- och integrationsansvar i branschen, gränssmuggling mm. Seminariet var välbesökt vilket vi är glada över, det är svårt att nå igenom i bruset på Almedalen som har växt i omfång och storlek under det senaste åren. 2015 räknade arrangörerena med att det var totalt 35 000 besökare på plats och att det arrangerades 3 465 aktiviteter (seminarium, möten, debatter mm).