”Hållbarhet är ett brett koncept som omfattar många olika områden; som ökad jämlikhet, ett samhälle utan fattigdom, smarta miljöinnovationer, hållbar konsumtion, industri och infrastruktur.
På Carlsberg Sverige vill vi ta ansvar och arbetar för en hållbar utveckling. Jag arbetar tillsammans med våra restaurangkunder och tillsammans med dem gör vi olika satsningar för att bidra till ett bättre samhälle och skapa förutsättningar för en hållbar framtid. I denna blogg tänkte jag berätta mer om det.
Sommaren är en intensiv tid för många av våra kunder och för vårt event-team på Carlsberg Sverige är det extremt hektiskt, alla stora evenemang och konserter går av stapeln då. Evenemang är en viktig del av vår verksamhet och ett perfekt tillfälle att möta våra konsumenter och skapa positiva upplevelser kring våra varumärken.
En betydelsefull del av vår aktivering på olika event handlar om att kommunicera och ha en dialog kring ansvarsfull konsumtion och även att uppmana festivalbesökarna att prova alkoholfria alternativ. Förra året presenterade vi konceptet Okorkat med syftet att på ett tydligt sätt uppmärksamma våra alkoholfria produkter och även lyfta fram våra samarbeten inom hållbarhet. I år aktiverade vi Okorkat på bland annat Bråvalla, Storsjöyran och Smaka på Stockholm genom att ge alkoholfria produkter extra synlighet, både på menyer och i våra kylskåp. På vissa evenemang, som Stockholm Music & Arts, stod de alkoholfria alternativen för mer än hälften av utbudet på dryckesmenyn.
På flera evenemang har vi aktiverat Varannan Ramlösa, t ex på Storsjöyran, Bråvalla och Falsterbo. Vi har även samplat Ramlösa till festivalbesökarna efter varje musikakt på Weekend och Big Slap, i Pridetåget under Pride och efter DJ Battle på Almedalen.