Dryckesbranschens Klimatinitiativ samlar dryckesnäringen i Sverige för att minska det gemensamma klimatavtrycket.
Samarbetet inleddes under 2017-2018 och i våras rapporterade över 40 företag in sitt klimatavtryck i en unik plattform för att få en första mätning på hur stor branschens klimatpåverkan är.
Deltagarna i initiativet är Systembolaget, branschorganisationerna Sveriges Bryggerier och Sveriges Sprit- och Vinleverantörsförening, samt medlemsföretag, stora som små. De drygt 40 företag som medverkat i årets mätning står för över 70% av den volym som säljs på Systembolaget, så det är ett initiativ att räkna med. Ambitionen är att ännu fler företag ansluter.
– Carlsberg har varit med från början och vi är mycket aktiva i arbetet med att formulera initiativets vision och mål, säger Anna Anderberg, ansvarig hållbarhet. Nu när vi har ett första gemensamt resultat kommer vi att öka kommunikationen kring initiativet för att visa vad vi gör och förhoppningsvis inspirera andra branscher att göra samma sak.
Redan idag arbetar flera av aktörerna med klimatfrågan inom sina respektive företag, men tillsammans kan vi göra mer, och det kommer bidra till att den globala temperaturhöjningen hålls under 2 grader, vilket ligger i linje med Agenda 2030 och de Globala hållbarhetsmålen.