Det finns ett ökat intresse efter välsmakande alkoholfria alternativ. Genom att samarbeta med kunder och partners ökar vi tillgängligheten.
Vi vill att våra produkter ska avjnutas ansvarsfullt. Ett viktigt fokus för att nå Noll Oansvarig Konsumtion är att utöka den alkoholfria portföljen och erbjuda konsumenterna 100 procent valmöjlighet. Carlsberg var först med alkoholfri fatöl i Sverige. Idag finns Carlsberg Alcohol Free och Brooklyn Special Effects på fat, fler nyheter lanseras under året för att bredda utbudet ytterligare.
– Alkoholfri öl är viktigt för mig eftersom jag vill att alla ska känna sig inkluderade. Ibland vill man bara gå ut och ta en öl för smaken, utan alkohol, säger Jonathan Mattson, delägare Copine i Stockholm.
Alkoholfritt är en snabbt växande kategori
I takt med att bryggprocesserna utvecklas och intresset från konsumenterna ökar finns många sorters öl i alkoholfria versioner, som IPA, pale ale, suröl och till och med stout. Detta gör det också mer spännande att matcha olika sorters öl till olika maträtter. Människors intresse för träning, kosthållning och hälsa ger självklart avtryck även på dryckesbranschen, vilket är en bidragande anledning till att det alkoholfria ölet utvecklas så starkt. Till exempel har ett flertal undersökningar visat att alkoholfri öl efter ett träningspass kan vara bra för återhämtningen då det innehåller antioxidanter som stärker immunförsvaret.
2019 drack svenskarna över 19 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en kraftig volymökning mot föregående år.