Alkoholfritt – ett aktivt och omtyckt val för allt fler

Vi har intervjuat Johan Kikas, varumärkeschef på Carlsberg Sverige, om varför Sverige är så framgångsrikt när det kommer till alkoholfritt.

Sverige har en lång tradition av att brygga och dricka öl med låg alkoholhalt, Lättöl har druckits i närmare 100 år. Det är en typisk lageröl men med bara 2,2 % alkohol, vilket gör den perfekt till många vardagliga situationer, exempelvis som måltidsdryck.

Innan lättölen kom fanns det andra maltbaserade drycker med låg alkoholhalt, bland annat Svagdricka som konsumerades brett under högtider som jul och påsk, men även som törstsläckare för arbetare ute på fält.

Den långa traditionen har på senare tid gått över till alkoholfria ölbrygder, tillsammans med en utveckling av nya bryggningstekniker samt konsumenters efterfrågan på hälsosammare alternativ, godare smak och nya ölstilar. Utöver det har den positiva öltrenden som råder bidragit till tillväxten. Under tidigt 90-tal fanns det ungefär 20 aktiva bryggerier i Sverige. Idag är det över 400, och många av dem erbjuder alkoholfri öl. Alkoholfritt är ölkategorins snabbast växande segment, från 1,4 miljoner liter för 10 år sedan till 19 miljoner liter idag. Alkoholfri öl är nu större än Lättöl och fortsätter att växa i stadig takt. De senaste 12 månaderna har kategorin växt med +21 %.

Carlsberg Sverige är marknadsledare med en marknadsandel på nästan 50 % på Dagligvaruhandeln där den största delen av all alkoholfri öl säljs (84 %).

Hur fick Carlsberg den marknadsledande position ni har idag?

Carlsberg Sverige lanserade den första alkoholfria ölen på den svenska marknaden 2006. Då hette den Carlsberg Non-Alcoholic, det blev en omedelbar succé bland svenska konsumenter och handlare. Bra smak, starkt varumärke och en gemensam insats från hela företaget och våra kunder var ingredienserna som tillsammans ledde till den lyckade lanseringen.

Numera heter den Carlsberg Alcohol Free och vi brygger den med ekologiska ingredienser. Den är fortfarande marknadsledare med imponerande 25 % av hela den alkoholfria ölmarknaden i Sverige.

Under åren har vi utvecklat en riktigt stark portfölj med alkoholfri öl som täcker många kunders behov, många varumärken, olika ölstilar och förpackningstyper. Det har hjälpt oss att driva alkoholfritt från att vara ett passivt val till att konsumenter idag gör ett aktivt val att dricka alkoholfritt som en del av en hälsosam och aktiv livsstil.

2018 nådde vi ännu en milstolpe då vi var de första att erbjuda alkoholfri öl på fat på restauranger och barer. Vårt DraughtMaster-system öppnade upp möjligheten för oss att göra detta och det är något som vi tror kommer bli ännu större i framtiden.

Vad är nästa steg för att sprida kärleken till alkoholfritt i Sverige?

Alkoholfritt är en rörelse och det handlar om att anpassa sitt tankesätt till det faktumet.

För några år sedan var smaken den största orsaken till att konsumenter inte drack alkoholfri öl. Idag finns det många goda alkoholfria ölsorter och just smaken är en av orsakerna till att man väljer alkoholfri öl. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad och hela tiden lyssna på vad kunder och konsumenter efterfrågar för det är där allting börjar.

Bortsett från brygder av högsta kvalitet behöver vi erbjuda aktiveringar som driver konsumenternas intresse ännu mer. Även fast marknaden växer snabbt så har vi 66 % av de svenska hushållen som ännu inte dricker alkoholfri öl. Det kan såklart finnas många olika orsaker till det men en huvuduppgift som vi har är att inspirera fler till att testa alkoholfri öl i nya sammanhang – till lunchen, efter idrotten eller bara som en törstsläckare på stranden.

Skål!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *