Mer återvunnet material i förpackningar är ett av resultaten som redovisas i Dryckesbranschens Klimatinitiativs rapport för 2019.
62 procent av den totala förpackningsvikten består nu av återvunnet material vilket innebär en ökning med sex procentenheter jämfört med året innan.
I Dryckesbranschens klimatinitiativ deltar 43 dryckesföretag, bryggerier och vinimportörer, vilket motsvarar 80 procent av dryckesvolymerna i Systembolagets fasta sortiment. Förra året var siffran 74 procent. Initiativets vision är att bli en dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.
I rapporten för 2019 framkommer att förpackningsmaterial och godstransporter står för den största andelen utsläpp och visar var fokus kommer att vara för framtida gemensamma aktiviteter och projekt.
– Klimatfrågan är viktig för oss och på Carlsberg och en del av vårt hållbarhetsprogram – Together Towards Zero. Vi har sagt att vi ska ha noll koldioxidutsläpp i egen bryggeriverksamhet år 2030, något vi uppnådde redan 2017 på Carlsberg Sverige, och att vi ska minska utsläppen med 30 % över värdekedjan fram till 2030. Självklart är vi med i Dryckesbranschens Klimatinitiativ då vi genom samverkan stärker oss som bransch. Parallellt med rapporteringen pågår ett konsekvensanalysarbete som ska ta initiativet från ord till handling, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef Carlsberg Sverige.