Carlsberg-koncernen har uppmärksammats för sitt ledarskap inom hållbarhet av den globala organisationen Carbon Disclosure Project, och kommit in på deras exklusiva A-lista.
Carlsberg är ett av få, av totalt fler än 5 800 företag, som uppnått ett godkännande för att hamna på Carbon Disclosure Projects A-lista. Genom gediget arbete inom klimatområdet klassas Carlsberg som ledande inom miljöambition, handling och transparens.
CDP:s årliga miljöupplysnings- och poängprocess är vedertagen som global guldstandard. Under 2020 begärde över 515 investerare med över 106 biljoner US-dollar i tillgångar, och över 150 stora aktieköpare med 4 biljoner US-dollar i upphandling, företag att lämna ut uppgifter om miljöpåverkan, risker och möjligheter genom CDPs plattform. Över 9 600 svarade, det högsta antalet någonsin.
En detaljerad och oberoende metod används av CDP för att bedöma dessa företag, samt ge dem ett poäng, mellan A och D, baserat på omfattning, medvetenhet och hantering av miljörisker samt demonstration av best practice inom miljöledarskap, som att sätta ambitiösa och meningsfulla mål. De företag som inte redovisar eller tillhandahåller otillräcklig information markeras med ett F.