Carlsberg Sverige fortsätter arbetet mot en mer klimatsmart förpackningsportfölj och lanserar nu ett nytt Plastlöfte med tydliga mål för att minska plastanvändningen och nedskräpningen av plast i naturen. I ett första steg ska Carlsberg Sverige minska företagets klimatpåverkan med upp till 60 procent per förpackningsslag som omfattas av plastlöftet.
För drygt tre år sedan blev Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg det första stora bryggeriet i Sverige med noll koldioxidutsläpp från energiförbrukningen och i somras genomfördes initiativet ”Pladdling” – att paddla och plocka plast och skräp ur våra svenska vatten. Nu tar Carlsberg Sverige ytterligare ett steg och inför ett Plastlöfte. Det handlar framförallt om att minska företagets koldioxidutsläpp samt nedskräpningen av plast i naturen.
– Vi vill minska den totala mängden ny fossil plast och ha noll plastspill. Plasten vi sätter på marknaden ska samlas in, återvinnas och kunna återvinnas igen, med optimala cirkulära plastflöden. Så lyder vårt nya Plastlöfte, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.
De första stegen i Carlsberg Sveriges plastlöfte innebär att:
- Introducera 50 % återvunnen plast i PET-flaskor för läsk och vatten, år 2022
- 100 % återvunnen plast runt multipack för aluminiumburk, år 2022
- 100 % återvinningsbara plastförpackningar, år 2025