Jenny Magnil, är vår nästa Together Towards ZERO and Beyond Super ZERO Hero. Hon arbetar som Procurement manager och arbetar med våra leverantörer inom förpackning och råmaterial.
Vad gör du i din roll på Carlsberg Sverige?
Jag arbetar strategiskt med våra leverantörer inom förpackningar och råmaterial. Jag driver SRM (Supplier Relationship Management), ett samarbetsforum som jag var delaktig i att implementera i Carlsberg Sverige för ca 6 år sedan. Vi fokuserar mycket på ständiga förbättringar och nya initiativ. Jag är också länken mellan den centrala och lokala inköpsorganisationen. Förutom detta är jag också delaktig i många projekt som rör förpackningar och jag har ett väldigt nära samarbete med flertalet av våra leverantörer.
Hur arbetar du med Together Towards ZERO and Beyond?
Främst genom en tät dialog med våra leverantörer och mina kollegor i TTZAB-teamet. Vi undersöker tillsammans vilka möjligheter och lösningar som våra leverantörer kan erbjuda och vilka lösningar som passar just oss. Våra leverantörer är experter på sina produkter, så här krävs ett gott samarbete. Ett stort fokusområde är vår Plastic Pledge, där jag tillsammans med mina kollegor har varit delaktig i att utforma Carlsberg Sveriges vision gällande plastförpackningar.
Vilka utmaningar finns det med att konvertera till en mer hållbar förpackningsportfölj utifrån ett inköpsperspektiv?
Utmaningarna är främst en hög prisbild för återvunnet material men också tillgång på material. Det är viktigt att produkten efter konvertering håller samma höga kvalitet som innan, så att den kan återvinnas, något som ibland kan vara utmanande.
Hur arbetar vi med det nya området Noll jordbruksavtryck?
Lokalt är vi precis i början av att sätta upp ett arbetssätt inom detta område. Det handlar om att råvarorna som vi använder i våra produkter till 100 % ska vara hållbart odlade år 2040. Vi börjar med att titta på kornmalt, men på sikt ska även detta gälla för vete, ris, socker, majs, mm. Det är viktigt för oss att samarbeta med bönder och andra i denna del av värdekedjan, då råvarorna och förädlingen av dem står för över 25 % av Carlsberg Sveriges totala koldioxidavtryck.