Ökad motståndskraft mot vattenrisker

Världsnaturfonden har lanserat ett nytt vattenriskverktyg som kan hjälpa Carlsberg att bli mer motståndskraftiga mot vattenrisker, genom ökad förståelse för olika vattenriskscenarier. Klimatförändringarna förvärrar världens redan idag allvarliga vattenkriser, och beräkningar visar att nästan hälften av den globala BNP:n kan komma från områden med hög vattenrisk år 2050. WWF, har tagit fram ett digitalt vattenriskverktyg […]

Ansvarsfull konsumtion – idag och alla dagar!

Idag firar vi “Global Beer Responsibility Day” för 6:e året i rad. Men, ansvarsfull konsumtion är ett område som vi arbetar med året om, varje dag. Vi vill vara en positiv kraft och aktivt arbeta för en alkoholfri ungdom samt bidra till nolltolerans mot alkohol och bilkörning. Med goda alkoholfria alternativ, värdefulla samarbeten och en […]

Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material

Mer återvunnet material i förpackningar är ett av resultaten som redovisas i Dryckesbranschens Klimatinitiativs rapport för 2019.   62 procent av den totala förpackningsvikten består nu av återvunnet material vilket innebär en ökning med sex procentenheter jämfört med året innan. I Dryckesbranschens klimatinitiativ deltar 43 dryckesföretag, bryggerier och vinimportörer, vilket motsvarar 80 procent av dryckesvolymerna […]

Alkoholfritt – ett aktivt och omtyckt val för allt fler

Vi har intervjuat Johan Kikas, marknadschef alkoholfria brygder på Carlsberg Sverige, om varför Sverige är så framgångsrikt när det kommer till alkoholfritt. Sverige har en lång tradition av att brygga och dricka öl med låg alkoholhalt, Lättöl har druckits i närmare 100 år. Det är en typisk lageröl men med bara 2,2 % alkohol, vilket […]